Jenaplan in beeld: Dr. Schaepmanschool

OLYMPUS DIGITAL CAMERATijdens mijn bezoek aan de Dr. Schaepmanschool in Barendrecht (met daarnaast een vestiging in Ridderkerk), één van de eerste Jenaplan-scholen in Nederland, kreeg ik de kans enkele typische Jenaplan-kenmerken binnen het basisonderwijs op deze school vast te leggen in een fotoreportage.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe kring vormt een belangrijk onderdeel binnen het Jenaplan-onderwijs, en heeft verschillende functies (zo zijn er kringen voor instructie, kring waarin leerlingen hun bevindingen presenteren, kringen waarin leerlingen ervaringen delen). Ook in de bovenbouw wordt de kring nog dagelijks ingezet, en is er net als in de onder-en middenbouw een permanente, fysieke plaats voor ingeruimd in het klaslokaal.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAElk klaslokaal in de onderbouw heeft een aparte speelhoek.Spel neemt volgens de Jenaplan-filosofie een natuurlijke plaats in binnen een goede didactiek, want: ‘Spelend leren kinderen gemakkelijk en veel en het draagt bij aan de sociaal–emotionele ontwikkeling van kinderen’ (Rien van den Heuvel, directeur van de Dr. Schaepmanschool).
OLYMPUS DIGITAL CAMERAEr wordt veel gewerkt met thema’s (zie thematafel hieronder) waarbinnen deelonderwerpen worden behandeld die de verschillende vakken overstijgen en met elkaar verenigen (rekenen, taal, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde).
OLYMPUS DIGITAL CAMERAHet Jenaplan-onderwijs stoelt op de pijlers Spreken (in de kring), Werken (taal en rekenen, eigen leervragen beantwoorden, op onderzoek uitgaan), Spelen, en Vieren (in de vorm van een weekafsluiting bijvoorbeeld, waarin leerlingen zichzelf of hun bevindingen kunnen presenteren). 
OLYMPUS DIGITAL CAMERAEr is binnen Jenaplan-scholen naast de cognitieve vaardigheden zoals rekenen en lezen ook aandacht voor andere belangrijke vaardigheden waarmee leerlingen zich kunnen ontplooien. Zo kunnen leerlingen op verschillende plekken binnen de Dr. Schaepmanschool oefenen met koken op speciaal daarvoor aanwezige mobiele keukens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Geef antwoord op de volgende vraag zodat we zeker weten dat je een persoon bent *